4 tips voor een effectief beoordelingsgesprek

Hoe haalt u het beste uit uw personeel?

Functionering- en beoordelingsgesprekken helpen u om uw organisatiedoelen te bereiken. Tijdens deze gesprekken worden de verbeterpunten van uw medewerkers geïnventariseerd en besproken. Highway to HRM kan u helpen om een effectief beoordelingsgesprek te voeren. Om u alvast op weg te helpen hebben we een aantal tips op een rij gezet.

1.  Maak gebruik van data voor het gesprek

Wanneer u een beoordelingsgesprek moet voeren op basis van uw geheugen en op de algemene indruk van het functionering van een medewerker, maakt u het uzelf onnodig moeilijk. Stel een systeem op waarin u bijhoudt wat er goed ging en waar de verbeterpunten liggen. Zo zorgt u ervoor dat u geen punten over het hoofd ziet en heeft u een goed systeem om het gesprek te ondersteunen.

2. Maak van een negatief punt iets positiefs

Gebruik tijdens het gesprek duidelijke taal gericht op resultaat en gedrag, maak hierin geen gebruik van veroordelende termen. We hebben een aantal voorbeelden voor u:

 

Niet: “Je werkt slordig de laatste tijd”

Een dergelijke uitspraak is te vaag en geeft geen duidelijk handvatten voor de medewerker.

 

Wel: “Er zaten op deze punten een aantal slordigheidsfouten in je laatste drie verslagen”

Deze feedback is specifiek en geeft de medewerker de mogelijkheid om zelf te kijken in de recente werkzaamheden om de verbeterpunten te ontdekken.

 

Niet: “Zorg dat het niet weer gebeurt”

Dit is een uitspraak met weinig inhoud en geeft geen meetbare punten voor u of de medewerker.

 

Wel: “Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er in de toekomst geen fouten meer in je verslagen komen?”

 

Deze uitspraak vraagt om feedback van de medewerker en zet de medewerker aan het denken over een oplossing.

3. Maak gebruik van het reflecterend vermogen van uw medewerker

Sommige managers hebben er problemen mee om een beoordelingsformulier op te stellen. Het hard beoordelen van medewerkers voelt niet goed. Maak om dit op te lossen gebruik van het reflecterend vermogen van de medewerker zelf. Door een medewerker te vragen wat zij zouden invullen dwingt u ze over hun eigen functioneren na te denken. Vaak blijkt dat zij strenger voor zichzelf zijn dan u voor ogen had.

4. Help uw medewerker om beter te worden

Het is het einddoel van een beoordelingsgesprek: een medewerker boven zichzelf uit te laten stijgen. Dat klinkt misschien als een simpel doel, maar de realiteit is anders. Stel, in samenwerking met de medewerker, een aantal realistische doelen op en creëer mogelijkheden om te groeien.

Ondersteuning door Highway to HRM

 

Dit zijn slechts een aantal tips voor effectieve beoordelingsgesprekken. Highway to HRM kan u helpen met beleid rondom deze gesprekken. Wij bieden de tools en vaardigheden om de gesprekken met uw personeel soepel te laten verlopen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op via 088 – 6 44 66 00 of via info@highwaytohrm.nl