Over employer branding doen veel verschillende opvattingen de ronde. De een ziet het vooral als het hebben van een goede recruitmentsite, terwijl een ander het beschouwt als het veel aanwezig zijn op social media. En een derde heeft het over het maken van gelikte campagnes om personeel te werven.
Allemaal zijn het inderdaad bruikbare middelen, maar employer branding is veel breder dan dat. In dit artikel bespreken we de waarde van employer branding aan de hand van drie vragen: wat is employer branding, waarom is employer branding zo belangrijk en hoe zorg je voor een goede employer brand?
“Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”
Het goede aan deze definitie is dat employer branding niet alleen gaat om het aantrekken van nieuw personeel, maar ook om het behouden van je huidige personeel. En dat doe je door een voorkeurs- positie te verkrijgen bij deze twee groepen. Oftewel: te zorgen dat ze jou leuker vinden dan de rest. Dat bereik je vervolgens door als bedrijf authentiek en onderscheidend te zijn. In het kort: ga na wat jouw bedrijf bijzonder maakt om voor te werken en vertel dat eerlijke verhaal aan de buitenwereld.
Waar gewone branding gaat over de producten of diensten die je maakt, gaat employer branding over hoe je als werkgever wordt beschouwd en ervaren. Zodat mensen graag bij je komen werken. Deze zaken hebben natuurlijk ook met elkaar te maken, want werknemers willen bijvoorbeeld graag bij Nike werken omdat ze dat product zo gaaf vinden. Maar niet elk bedrijf heeft zo’n populaire brand en zal dus beter moeten inzetten op andere interessante zaken van het werkgeversmerk.
Employer branding is geen doel op zich, maar een middel om talent aan te trekken en te behouden. En dat talent is weer van belang om de bedrijfsdoelstellingen te halen. Hoe beter je in staat bent om te laten zien wat je interessant maakt als werkgever, hoe beter je de beste mensen uit de markt kunt halen en hoe minder groot het verloop is van zittende medewerkers. En hoe beter je vervolgens dus als bedrijf kunt functioneren.
Denk daarom niet dat employer branding alleen maar nodig is voor bedrijven die in een krappe arbeidsmarkt moeten vissen. Ook als het aanbod van personeel groot is, wil je als bedrijf nog steeds de beste kandidaten werven, en die zijn per definitie schaars. Goede employer branding is dus geschikt voor elk type bedrijf.
Het positieve bij-effect van employer branding is dat zittende medewerkers trotser zijn op hun bedrijf en gemotiveerder aan het werk gaan.
Talent behouden is bij employer branding net zo belangrijk als talent binnenhalen. Employer branding draait dan ook niet alleen om het communiceren van hoe fantastisch je bent als bedrijf, maar vooral door het te zijn. Voor het huidige personeel en toekomstige medewerkers.
Voordat je met je communicatie naar buiten gaat, is het daarom verstandig om eerst intern te beginnen. Investeer in de zaken die werknemers belangrijk vinden. Uit recent onderzoek van Monsterboard blijkt dat werksfeer door zittende werknemers bijvoorbeeld belangrijker wordt gevonden dan salaris. Andere belangrijke aspecten waar je als bedrijf wat aan kunt doen zijn onder meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, afwisseling van het werk, goede balans privé-werk en waardering. Ga in gesprek met je werknemers om te achterhalen wat zij belangrijk vinden in hun werk en meet hun tevredenheid vervolgens in een jaarlijks werknemerstevredenheid onderzoek. Zo weet je of de wensen aansluiten op hun ervaring.
Op basis van de gesprekken met de medewerkers en je eigen inzichten kun je bepalen welke waarden je als bedrijf extern wilt uitstralen naar nieuwe medewerkers (authentiek en onderscheidend). Wil je je profileren als een innovatief bedrijf, een bedrijf met veel werksfeer (work hard, play hard!) of bijvoorbeeld als de best betalende in de markt? Als je dit weet, kunt de vele verschillende middelen gebruiken om deze waarde kenbaar te maken. Een overzicht van enkele succesvolle middelen om dit te doen:
Uiteraard is het afhankelijk van het budget in hoeverre je van bovenstaande middelen gebruikt maakt. Niet elk bedrijf kan een mooie campagne als die van De Koninklijke Landmacht maken. Maar met een goede recruitmentsite, goed geschreven vacatureteksten, blogs, een open dag en spreken op hogescholen, kun je met een minimaal budget toch een grote impact hebben.
Het belangrijkste is dat de boodschap consistent is en aansluit bij de werkelijkheid. Want anders gaan de zittende werknemers mopperen en zullen kandidaten zich belazerd voelen.
Goede employer branding begint dus met het achterhalen van de onderscheidende bedrijfswaarden en die op een consistente en geloofwaardige manier uitdragen. Zodat zowel zittend personeel als nieuwe medewerkers graag bij jouw bedrijf willen komen werken en je de beste talenten kunt selecteren voor een succesvolle bedrijfsvoering.
hoe nu verder? lees de tien te nemen stappen.